Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Colonial Spaces and Post-Colonial Studies: History and Methodologies

Oggetto:

Colonial Spaces and Post-Colonial Studies: History and Methodologies

Oggetto:

Anno accademico 2021/2022

Codice dell'attività didattica
STS0255
Docente
Prof. Lorenzo Kamel (Titolare del corso)
Corso di studi
laurea triennale in Storia
Anno
1° anno
Periodo didattico
Primo semestre
Tipologia
A scelta dello studente
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
M-STO/04 - storia contemporanea
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto
Prerequisiti
L'insegnamento sarà attivo all'a.a. 2020-2021.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

 

Si consiglia di fare riferimento alla versione in inglese del syllabus.

Il corso è previsto in presenza (si veda la sezione "modalità di insegnamento" per l'opzione "streaming"). Le studentesse e gli studenti che non potranno seguire le lezioni sono pregate/i di contattare preventivamente il docente.

A causa della momentanea inagibilità della Biblioteca Tabacco, le lezioni si terranno presso l'aula 24 di Palazzo Nuovo.

-------------

 
Il corso, tenuto in lingua inglese, fa luce sugli studi coloniali e post-coloniali (colonial discourse, post-colonial theory, decolonialismo, subaltern studies) e fornisce un'analisi critica e interdisciplinare legata all'espansione coloniale europea nel periodo compreso tra l'apertura del Canale di Suez (1869) e lo scoppio della Prima guerra mondiale: un periodo caratterizzato da una competizione senza precedenti legata all'acquisizione di nuovi territori e all'emergere di teorie legate alla superiorità della razza. Gli/le studenti/esse acquisiranno una prospettiva top-down e bottom-up in relazione al processo di "semplificazione" registrato in molteplici contesti coloniali. A questo scopo verrà adottato un approccio comparativo includente il Medio Oriente e altre macro-regioni - a partire dall'Africa sub-sahariana e dall'India - direttamente interessate dai fenomeni coloniali.

 

 

Lessons are expected to be held/attended in person (Lecture Room 24, Palazzo Nuovo) and via streaming (https://unito.webex.com/meet/lorenzo.kamel). Students unable to attend the lessons are kindly requested to write an email to lorenzo.kamel@unito.it before the beginning of the course.

-----------------

The course intends to provide a critical and interdisciplinary analysis of the policy and ideology of European colonial expansion between the opening of the Suez Canal (1869) and the outbreak of the First World War, a period characterized by unprecedented competition for overseas territorial acquisitions and the emergence in colonising countries of doctrines of racial superiority. Students will acquire a top-down and a bottom-up perspective on the process of ‘simplification’ registered in colonial contexts and will be required to adopt a comparative approach that takes on board the Middle East and other geographical contexts directly affected by colonial rule and conflicts, including and particularly African countries and India.

 

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

 

Alla fine del corso gli/le studenti/esse acquisiranno:

-una conoscenza approfondita legata ai principali campi di ricerca connessi agli studi coloniali e post-coloniali.

-una visione comparata radicata nella storia tardo moderna e contemporanea di molteplici contesti extra-europei.

-strumenti necessari per comprendere l’impatto dei fenomeni coloniali e le azioni e reazioni di gruppi, figure e popoli locali.

-nozioni legate ad alcuni significativi aspetti connessi a questioni di genere.

-una maggiore dimestichezza nella preparazione di presentazioni e ricerche in lingua inglese.

 

 

By the end of the course students should be able to:

-acquire a comparative understanding of late modern and contemporary history

-become familiar with the impact of colonialism on national and non-national cultures

-acquire a deeper understanding European colonization and its implications for India, Africa and the Middle East

-get acquainted with contemporary issues that result from “racial”, “tribal”, ethnic, and religious identities

-acquire a gender understanding in relation to local responses to colonial rule.

-enhance their verbal presentation and written skills.

 

Oggetto:

Modalità di insegnamento

 

Fatto salvo quanto indicato nel campo note, in merito a un eventuale protrarsi della situazione emergenziale, alle studentesse e agli studenti che non potranno frequentare le lezioni in presenza sarà assicurata la possibilità di fruire delle lezioni in diretta streaming (collegandosi a: https://unito.webex.com/meet/lorenzo.kamel), con deposito dei files audio/video nella piattaforma Moodle. Si rimanda al campo note per dettagli legati ai testi aggiuntivi assegnati agli studenti e alle studentesse che non potranno partecipare alle lezioni in presenza o su webex.

 

 

Frontal lectures (or via streaming: https://unito.webex.com/meet/lorenzo.kamel), students' presentations, use of media, class discussion.

Students’ presentations should be organized in the following way: 1) present the thesis that the reading proposes; 2) summarize the main arguments used by the author to support the thesis; 3) present your comments on the article; 4) raise a number of questions to be discussed in class.

 

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

 

Voti

Il voto finale (espresso in trentesimi) è basato sulle seguenti voci:

Partecipazione in classe: 40% 

Presentazione orale: 20%

Esame finale: 40%

 

Criteri di voto legati alla partecipazione:

  • Studio dei materiali assegnati per ciascuna lezione.
  • Contributo ai dibattiti in classe.
  • Abilità di analizzare criticamente ciò che viene letto e discusso per e durante ciascuna lezione.

 

Sistema di voto per la presentazione orale:

  • presentazione chiara e ben strutturata (introduzione, un'analisi dell'oggetto dello studio, conclusioni)
  • comprensione delle principali idee/tesi proposte nel testo presentato.
  • capacità di proporre interrogativi e rilievi critici ficcanti e pertinenti
  • abilità di proporre domande di spessore che possano essere affrontate nel dibattito in classe

 

Sistema di voto per l'esame finale scritto:

8 domande a risposta multipla e/o aperte: ognuna di esse verterà esclusivamente sul contenuto dei "required readings" assegnati per ciascuna lezione

L'esame scritto potrà essere sostituito da un paper scritto, il cui contenuto dovrà essere discusso e concordato con il docente.
 

In generale, la preparazione sarà considerata adeguata se lo studente:

- dimostrerà capacità di valutazione e giudizio nell’applicare le conoscenze acquisite all’analisi e contestualizzazione di specifici momenti storici e testi analizzati.

- saprà connettere e confrontare in modo adeguato la produzione delle fonti scritte in relazione ai diversi processi storici (evoluzione economica, sociale, politica, religiosa…);

- dimostrerà capacità di esposizione, usando con consapevolezza un lessico adeguato.

 

 

Grades in this course will be based on the following assignments:

 

Class participation 40%

Oral presentations 20%

Final examination 40%

 

Grading criteria for participation:

 

  • Demonstration of reading assigned materials prior to class
  • Contribution to discussion
  • Ability to critically analyze the readings

 

Grading criteria for oral presentation:

 

  • Well-organized and clear structure (the presentation has a clear Intro, body, and conclusion)
  • Demonstration of understanding the main ideas/thesis that the article intends to propose
  • Raise critical comments to readings
  • Raise questions to be discussed in the class

 

Grading criteria for final exam:

 

  • 10 multiple choice & 5 open questions: all taken only from the required readings

 

As an alternative to the final written exam, students can opt for a final written paper to be agreed with the teacher.

 

Oggetto:

Programma

 

All'inizio del corso verrà distribuito il syllabus del corso. Tutti i materiali didattici saranno caricati e messi a disposizione degli/delle studenti/esse in una pagina di dropbox.

Il programma presente qui di seguito è suddiviso in 12 lezioni di 3 ore ciascuna, più due "laboratori" conclusivi (di 3 ore ciascuno).

Gli/le studenti/esse sono pregati/e di preparare con cura i "required readings" previsti per ogni lezione, al fine di poter contribuire ai dibattiti in classe.

Ogni settimana verrà inoltre richiesto a uno/a studente/essa (o a un gruppo di essi/e, a seconda delle dimensioni della classe) di preparare una breve presentazione orale di circa 12 minuti su uno dei testi inclusi nel programma acamto alla voce "Presentation delivered by one student:". La lista delle presentazioni sarà concordata nel corso della prima lezione.

Programma

Lezione n.1Overview of the course (presentation of the syllabus; audiovisual tools; hashtags; journals; archives) and preliminary inputs

Suggested reading: P. Mishra, From the Ruins of Empire: The Intellectuals who Remade Asia, Farrar, Straus & Giroux, New York 2012, chapter 1 and M. Langan, Neo-Colonialism and the Poverty ‘Development’ in Africa, Palgrave, London 2018, chapter 6 (“Security, Development, and Neo-Colonialism”).

Lezione n. 2Framing Imperialism, Colonialism and “Post-Colonialism”: on the Relevance of Histoire Croisée

Required reading: S. Conrad, What is Global History?, Princeton UP, Princeton 2016, pp. 53-61.

Presentation delivered by one student: R. JC Young, Postcolonial Remains, in “New Literary History”, 43(1), Winter 2012, pp. 19-41. Or: G. Heng, The Invention of Race in the European Middle Ages, Cambridge UP, Cambridge 2018, chapter 3.

Lezione n. 3Beyond Decolonizing

Required reading: D. Herbjørnsrud, Beyond Decolonizing, in “Global Intellectual History”, 6(5), 2021, pp. 614-640.

Presentation delivered by one student: L. Tihiwai Smith, Decolonizing Methodologies, Zed Books, New York 2012, ch. 3.

Lezione n. 4Islam in colonial and post-colonial spaces

Required reading: T. Sonn, Islam, Wiley-Blackwell, New York 2015, chapter 1.

Presentation delivered by one student: L. Louër, Sunnis and Shi’a, Princeton UP, Princeton 2020, pp. 45-62.

Lezione n. 5: India, Africa and the Middle East in a comparative perspective

Required reading: J. Burbank, F. Cooper, Empires in World History, Princeton UP, Princeton 2010, pp. 306-321. 

Presentation delivered by one student: N.W. Thiong’o, Decolonising the Mind, Heinemann, Portsmouth 1986, chapter 1.

Lezione n. 6Africa: On and Beyond Colonialism(s) and Neo-Colonialism(s)

Required reading: T. Green, A Fistful of Shells: West Africa from the Slave Trade to the Age of Revolution, The University of Chicago Press, Chicago 2019, introduction, and A. Mbembe, Necro-politics, Duke UP, Durham 2019, 66-78.

Presentation delivered by one student: M. Langan, Neo-Colonialism and the Poverty ‘Development’ in Africa, Palgrave, London 2018, chapter 1.

Lezione n. 7Forging a Usable Past: the Rising of the “Indian Empire”

Required reading: M. Fárek, D. Jalki, S. Pathan, P. Shah (eds.), Western Foundations of the Caste System, Palgrave, London 2017, pp. 1-29, and O. Aziz, Blighted by Empire: What the British Did to India, in “Los Angeles Review of Books”, Sept. 1, 2018, available on-line: https://lareviewofbooks.org/article/blighted-by-empire-what-the-british-did-to-india/

Presentation delivered by one student: K.A. Wagner, “Calculated to Strike Terror”: The Armitsar Massacre and the Spectacle of Colonial Vilence, in “Past and Present”, n. 233, Nov. 2016. Or: A. Shodhan, Decolonising the Partition of British India, 1947, The Historian, Summer 2017, pp. 20-25.

Lezione n. 8: The Ottoman Empire: toward the “Eastern Question”

Required reading: E.F. Thompson, Justice Interrupted, Harvard UP, Cambridge (MA) 2013, pp. 30-36. And: W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, Boulder 2012, chapter 4.

Presentation delivered by one student: N.F. Hermes. Be(yond)fore Orientalism: Medieval Muslims and the other, in N.F. Hermes, The [European] Other in Medieval Arabic Literature and Culture, Palgrave, New York 2012, pp. 1-10. Or: D.G. König, Arab-Islamic Views of the Latin West, Oxford UP, Oxford 2015, chapter 1.

Lezione n. 9: World War I and the Post-Ottoman Order

Required reading: W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, Boulder 2012, chapter 9.

Presentation delivered by one student: B. Milton-Edwards, Colonial Rule, in Contemporary Politics in the Middle East, Polity Press, Cambridge 2015, pp. 26-37.

Lezione n. 10: The Clash of Nationalisms

Required reading: A. Dowty, Arab and Jews in Ottoman Palestine, Indiana University Press, Bloomington 2019, chapter 3 (“Two worlds collide”) and L. Kamel, Imperial Perceptions of Palestine: British Influence and Power in Late Ottoman Times, 1854-1923, I.B. Tauris, London and New York 2015, chapter 4.

Presentation delivered by one student: Y. Zerubavel, Desert and Settlement, in J. Baruch (ed.), Jewish Topographies: Visions of Space, Traditions of Place, Ashgate, Aldershot 2008, chapter 4.

Lezione n. 11: The Mandates’ System and the Wilsonian approach to self-determination

Required reading: L. Kamel, Imperial Perceptions of Palestine: British Influence and Power in Late Ottoman Times, 1854-1923, I.B. Tauris, London and New York 2015, chapter 7.

Presentation delivered by one student: H. Al-Rustom, "Rethinking the 'Post-Ottoman': Anatolian Armenians as an Ethnographic Perspective", in S. Altorki (ed.), A Companion to the Anthropology of the Middle EastWiley Blackwell, Chichester 2015, pp. 452-472. Or: B. Morris, D. Ze'evi, The Thirty-Year Genocide, Harvard University Press, Cambridge (MA) 2019, introduction.

Lezione n. 12: The Struggle for Independence

Required reading: W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, Boulder 2012, chapters 11 and 12.

Presentation delivered by one student: A. Al-Arian, Muslim Brotherhood Between Past and Present. Available on-line: https://www.aljazeera.com/indepth/features/2017/02/muslim-brotherhood-trump-terror-list-170201090317237.html

Lezione n. 13 – “Laboratory 1”: The Role of Slave Trades

Required reading: R.C. Davis, Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterraneanthe Barbary Coast, and Italy, 1500-1800, Palgrave, New York 2014, chapter 1 (“How Many Slaves?”).

Presentation delivered by one student: H. Thomas, The Slave Trade, Simon & Schuster, New York 1999, Epilogue (“The Slave Trade: A Reflection”)

Lezione n. 14 – “Laboratory 2”: The End of Cognitive Empire

Required reading: B. de Sousa Santos, The End of the Cognitive Empire, Duke University Press, Durham 2018, pp. 1-14.

 

 

 

All teaching materials will be made available to students in a dedicated page on dropbox.

The following reading list is divided into 12 parts (each corresponding to a 3 hours lesson), followed by 2 final “laboratories” (3 hours each). Students are asked to prepare the required readings carefully, in order to be able to participate to class discussions. They will be asked to send to me 2 or 3 questions/inputs regarding the content of the required reading of each lesson, within the evening before the lesson.

Additionally, each week one student (in turn) will be asked to prepare a short oral presentation (no longer than 12 minutes) on one source included in the reading list (see below: "Presentation delivered by one student:"). The list of presentations will be agreed during the first lesson.

Lesson 1Overview of the course (presentation of the syllabus; audiovisual tools; hashtags; journals; archives) and preliminary inputs

Suggested reading: P. Mishra, From the Ruins of Empire: The Intellectuals who Remade Asia, Farrar, Straus & Giroux, New York 2012, chapter 1 and M. Langan, Neo-Colonialism and the Poverty ‘Development’ in Africa, Palgrave, London 2018, chapter 6 (“Security, Development, and Neo-Colonialism”).

Lesson 2Framing Imperialism, Colonialism and “Post-Colonialism”: on the Relevance of Histoire Croisée

Required reading: S. Conrad, What is Global History?, Princeton UP, Princeton 2016, pp. 53-61.

Presentation delivered by one student: R. JC Young, Postcolonial Remains, in “New Literary History”, 43(1), Winter 2012, pp. 19-41. Or: G. Heng, The Invention of Race in the European Middle Ages, Cambridge UP, Cambridge 2018, chapter 3.

Lesson 3Beyond Decolonizing

Required reading: D. Herbjørnsrud, Beyond Decolonizing, in “Global Intellectual History”, 6(5), 2021, pp. 614-640.

Presentation delivered by one student: L. Tihiwai Smith, Decolonizing Methodologies, Zed Books, New York 2012, ch. 3.

Lesson 4Islam in colonial and post-colonial spaces

Required reading: T. Sonn, Islam, Wiley-Blackwell, New York 2015, chapter 1.

Presentation delivered by one student: L. Louër, Sunnis and Shi’a, Princeton UP, Princeton 2020, pp. 45-62.

Lesson 5: India, Africa and the Middle East in a comparative perspective

Required reading: J. Burbank, F. Cooper, Empires in World History, Princeton UP, Princeton 2010, pp. 306-321. 

Presentation delivered by one student: N.W. Thiong’o, Decolonising the Mind, Heinemann, Portsmouth 1986, chapter 1.

Lesson 6Africa: On and Beyond Colonialism(s) and Neo-Colonialism(s)

Required reading: T. Green, A Fistful of Shells: West Africa from the Slave Trade to the Age of Revolution, The University of Chicago Press, Chicago 2019, introduction, and A. Mbembe, Necro-politics, Duke UP, Durham 2019, 66-78.

Presentation delivered by one student: M. Langan, Neo-Colonialism and the Poverty ‘Development’ in Africa, Palgrave, London 2018, chapter 1.

Lesson 7Forging a Usable Past: the Rising of the “Indian Empire”

Required reading: M. Fárek, D. Jalki, S. Pathan, P. Shah (eds.), Western Foundations of the Caste System, Palgrave, London 2017, pp. 1-29, and O. Aziz, Blighted by Empire: What the British Did to India, in “Los Angeles Review of Books”, Sept. 1, 2018, available on-line: https://lareviewofbooks.org/article/blighted-by-empire-what-the-british-did-to-india/

Presentation delivered by one student: K.A. Wagner, “Calculated to Strike Terror”: The Armitsar Massacre and the Spectacle of Colonial Vilence, in “Past and Present”, n. 233, Nov. 2016. Or: A. Shodhan, Decolonising the Partition of British India, 1947, The Historian, Summer 2017, pp. 20-25.

Lesson 8: The Ottoman Empire: toward the “Eastern Question”

Required reading: E.F. Thompson, Justice Interrupted, Harvard UP, Cambridge (MA) 2013, pp. 30-36. And: W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, Boulder 2012, chapter 4.

Presentation delivered by one student: N.F. Hermes. Be(yond)fore Orientalism: Medieval Muslims and the other, in N.F. Hermes, The [European] Other in Medieval Arabic Literature and Culture, Palgrave, New York 2012, pp. 1-10. Or: D.G. König, Arab-Islamic Views of the Latin West, Oxford UP, Oxford 2015, chapter 1.

Lesson 9: World War I and the Post-Ottoman Order

Required reading: W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, Boulder 2012, chapter 9.

Presentation delivered by one student: B. Milton-Edwards, Colonial Rule, in Contemporary Politics in the Middle East, Polity Press, Cambridge 2015, pp. 26-37.

Lesson 10: The Clash of Nationalisms

Required reading: A. Dowty, Arab and Jews in Ottoman Palestine, Indiana University Press, Bloomington 2019, chapter 3 (“Two worlds collide”) and L. Kamel, Imperial Perceptions of Palestine: British Influence and Power in Late Ottoman Times, 1854-1923, I.B. Tauris, London and New York 2015, chapter 4.

Presentation delivered by one student: Y. Zerubavel, Desert and Settlement, in J. Baruch (ed.), Jewish Topographies: Visions of Space, Traditions of Place, Ashgate, Aldershot 2008, chapter 4.

Lesson 11: The Mandates’ System and the Wilsonian approach to self-determination

Required reading: L. Kamel, Imperial Perceptions of Palestine: British Influence and Power in Late Ottoman Times, 1854-1923, I.B. Tauris, London and New York 2015, chapter 7.

Presentation delivered by one student: H. Al-Rustom, "Rethinking the 'Post-Ottoman': Anatolian Armenians as an Ethnographic Perspective", in S. Altorki (ed.), A Companion to the Anthropology of the Middle EastWiley Blackwell, Chichester 2015, pp. 452-472. Or: B. Morris, D. Ze'evi, The Thirty-Year Genocide, Harvard University Press, Cambridge (MA) 2019, introduction.

 Lesson 12: The Struggle for Independence

Required reading: W. Cleveland, A History of the Modern Middle East, Westview Press, Boulder 2012, chapters 11 and 12.

Presentation delivered by one student: A. Al-Arian, Muslim Brotherhood Between Past and Present. Available on-line: https://www.aljazeera.com/indepth/features/2017/02/muslim-brotherhood-trump-terror-list-170201090317237.html

Lesson 13 – “Laboratory 1”: The Role of Slave Trades

Required reading: R.C. Davis, Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterraneanthe Barbary Coast, and Italy, 1500-1800, Palgrave, New York 2014, chapter 1 (“How Many Slaves?”).

Presentation delivered by one student: H. Thomas, The Slave Trade, Simon & Schuster, New York 1999, Epilogue (“The Slave Trade: A Reflection”)

Lesson 14 – “Laboratory 2”: The End of Cognitive Empire

Required reading: B. de Sousa Santos, The End of the Cognitive Empire, Duke University Press, Durham 2018, pp. 1-14.

Wrap-up of the course.

 

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

I testi richiesti per il volume sono elencati nella "sezione programma".

The required readings are listed in the program above.



Oggetto:

Note

Le modalità di svolgimento dell'attività didattica potranno subire variazioni in base alle limitazioni imposte dalla crisi sanitaria. Qualora non fosse possibile riprendere pienamente l'attività didattica in presenza, è assicurato a tutte le studentesse e a tutti gli studenti lo streaming delle lezioni e/o il deposito delle stesse nella piattaforma Moodle.

Alle studentesse e agli studenti che non potranno partecipare è richiesto di studiare 2 volumi tra quelli presenti nella lista qui in fondo. Lo studio dei due volumi in oggetto sarà appurata tramite un esame orale. 

A. Mbembe, Necro-politics, Duke UP, Durham 2019.

L. Kamel, Napoleone e Muhammad ‘Alī. Medio Oriente e Nord Africa in epoca tardo moderna e contemporanea, Mondadori Università, Milano 2022.

S. Press, Rogue Empires: Contracts and Conmen in Europe’s Scramble for Africa, Harvard UP, Cambridge (MA) 2017.

P. Gopal, Insurgent Empire. Anticolonial Resistance and British Dissent, Verso, New York 2019. 

S. Conrad, What is Global History?, Princeton UP, Princeton 2016.

L. Kamel, Ripensare la Storia. Prospettive Post-Eurocentriche, Mondadori Education, Milano 2021.

R. Blackburn, Il crogiolo americano. Schiavitù, emancipazione e diritti umani, Einaudi, Torino 2020.

J.D., Popkin, Haiti. Storia di una rivoluzione, Einaudi, Torino 2020.

 

 

Students who won't attend the course are required to study 2 among the books listed belowand to prepare for a final oral exam.
 

A. Mbembe, Necro-politics, Duke UP, Durham 2019.

L. Kamel, Napoleone e Muhammad ‘Alī. Medio Oriente e Nord Africa in epoca tardo moderna e contemporanea, Mondadori, Milano 2022.

S. Press, Rogue Empires: Contracts and Conmen in Europe’s Scramble for Africa, Harvard UP, Cambridge (MA) 2017.

P. Gopal, Insurgent Empire. Anticolonial Resistance and British Dissent, Verso, New York 2019. 

S. Conrad, What is Global History?, Princeton UP, Princeton 2016.

L. Kamel, Ripensare la Storia. Prospettive Post-Eurocentriche, Mondadori Education, Milano 2021.

R. Blackburn, Il crogiolo americano. Schiavitù, emancipazione e diritti umani, Einaudi, Torino 2020 (accessibile in versione ebook tramite il servizio Trova).

J.D., Popkin, Haiti. Storia di una rivoluzione, Einaudi, Torino 2020 (accessibile in versione ebook tramite il servizio Trova).

 

 

Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 19/04/2022 19:36

Location: https://storia.campusnet.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!